MatrixcoachingDe Matrixmethode is een vrij nieuwe methode, gebaseerd op technieken uit het
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP), de methode is ontwikkeld door Ingrid Stoop. Beelden vanuit het geheugen worden gebruikt om verbeteringen te bewerkstelligen. Deze methode is met name geschikt voor zogenaamde beelddenkers vanaf 7 jaar. ALS DE BEELDEN VERANDEREN, VERANDERT OOK HET GEVOEL OVER HET PROBLEEM EN DAARMEE HET GEDRAG. De kern waar leerproblemen kunnen ontstaan is in het informatiesysteem, informatie komt binnen via verschillende wegen: zien, horen, voelen en denken. Daarna wordt het verwerkt en opgeslagen. Een ieder heeft een eigen manier om informatie weer op te halen. Dit proces kan soepel verlopen zodat de opgeslagen gegevens gemakkelijk kunnen worden opgehaald en gebruikt. Bij kinderen met leerproblemen, dyslexie etc. gaat dit minder optimaal. Zij hebben een opbergsysteem wat niet zo efficiënt werkt. Via omwegen of hulpmiddelen van buitenaf (ezelsbruggetjes) wordt dit ondersteund maar op den duur zit het hoofd vol, er kan niets meer bij. De resultaten die met deze methode worden bereikt zijn verbluffend en snel merkbaar, voor de persoon zelf en voor de omgeving. Zo krijgen kinderen bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen, vinden leren leuker en presteren beter. De concentratie wordt verhoogd en het lezen, schrijven en rekenen gaat vooruit. De Matrixmethode heeft een korte behandelingsduur. Gemiddeld zijn er na drie tot vijf behandelingen al duidelijke resultaten merkbaar. Home |
Kenmerken beelddenken- U heeft het idee dat u kind intelligenter is dan het op school blijkt
- Uw kind kijkt omhoog (naar rechts of links) als het ergens over moet nadenken - Uw kind komt met hele bijzondere oplossingen voor problemen - Uw kind geeft regelmatig aan dat zijn of haar 'hoofd zo vol zit' - Uw kind heeft moeite met het omschrijven van gebeurtenissen. Denk aan 'dinges', 'je weet wel' en/of 'ergens' - Uw kind heeft moeite met het verschil tussen links en rechts - Uw kind is creatief, verrassend, snel en flexibel in denken, vindingrijk en heeft gevoel voor humor - Uw kind heeft moeite met klokkijken, plannen en tijdsbesef - Uw kind heeft moeite met technisch lezen maar begrijpt de inhoud wel - Uw kind heeft een levendige fantasie - Wanneer uw kind wordt gevraagd hoe hij of zij iets weet, is het antwoord vaak: 'dat weet ik gewoon, dat zie ik zo'. |